Thursday, May 20, 2010

Epilog Novel Scareangel



Namaku Scareangel.Emmania Scareangel.Aku bertempat di Pulau Beruang-Beruang Bersedih.Aku adalah Raja Golga Tatar dari bangsa Norsemen dan Viking.Di lautan Rus,Morsk dan Fdord,aku adalah dewa laut yang digeruni.Malamku adalah bintang-bintang Kutub Utara.Tabir jendela rumahku adalah aurora yang mengasyikkan.Siangku adalah Lautan Abaraya.

Musuhku adalah para wanita.Mereka adalah racun yang paling menyakitkan.Cinta adalah ramuan paling berbisa untuk mengadun racun-racun mereka.Bersiaplah untuk menderita bertahun-tahun,jika sekali engkau menyentuh mereka.Sama ada cinta atau benci,kedua-duanya ada harga yang perlu dibayar tanpa boleh kau hutangi.Tanpa boleh kau tangguh atau tawar-menawar.Namun aku akan ajarkan penawarnya.Itulah kesabaran.Menghadapi mereka perlu sejuta kesabaran,kerana mereka adalah makhluk paling aneh pernah diciptakan Tuhan.


Aku adalah Emmania Scareangel of Houses of Lonelord.Aku punya sebuah istana di atas bukit yang kunamakan Mahligai Kesedihan Cinta.Puak-puak Norsemen dan pelaut-pelaut Viking memanggil tempat berehatku itu 'Mooncryer'.Setiap ketika tertentu,pasti mereka akan melihat aku duduk termenung jendela mahligai sambil merenung bulan mengambang.Mengenangkan segala kenangan lalu yang begitu pahit untuk ditelan.Namun Scareangel tidak boleh menangis lagi.Jika dia menangis lagi,air matanya akan memenuhi sungai Marmara dan akan menenggelamkan Kota Roseberry di Vaukasus.Emmania Izrabelle pun pasti ikut bersama menangis bersama pari-pari cinta,Marmon si Pengkabung pasti lemas bermandikan air mata.


Aku adalah warna-warni laut dan bayu-bayunya.Tanyalah kepada semua puak Norsemen dan Viking,siapakah Scareangel itu?Lautan adalah bidadarinya,angin adalah dayang-dayangnya.Namun Scareangel takutkan mimpi-mimpi.Mimpi-mimpi adalah kelemahan Scareangel.

Ada suara merintih meminta simpati setiap kali aku bermimpi.Suara gadis yang benar-benar membuatkan aku rimas dan mula menjauhi tidur.Namun lama kelamaan aku mula jatuh cinta kepada suara sang gadis dalam mimpi-mimpiku.Namun Scareangel tidak mudah jatuh cinta pada musuhnya.Terutamanya si gadis mimpiku itu.Namun anehnya,semakin aku membenci dia,semakin aku terasa sayang.Dan aku mula mencari.Siang dan malam.Mencari dan mencari.Panas dan hujan.Mencari dan mencari...wajah gadis dalam mimpiku:Sutramawarni.


Di atas ini adalah epilog novel terbaru saya.Balik saja dari Bangi tempoh hari,terus mengadap laptop menaipkan hikayat novel saya itu.Siang dan malam.Malam-malam letih menaip,saya akan mengurut badan mak saya yang sudah tua.Kadang-kadang kehabisan idea,terus saya selak karya-karya lama saya semasa saya sekolah rendah yang bertaip dengan mesin taip yang dibeli ayah saya sebagai hadiah kepada kakak saya dalam UPSR 1993.Tetapi mesin taip itu jarang digunakan oleh kakak saya,sebaliknya hancur ditangan saya. :)




2 comments:

RahmatHarounHashim said...

Asm ZZ,
Salamsastera,

Tidak tepat bagi saya untuk membuat komen mengenai epilog novel sulung anda selagi tidak membaca keseluruhannya.
email saya ramatharoun@hotmail.com
Rakan sastera muda atau berusia suatu keluarga.
Wassalam.

ZZ said...

Salam,

Saya sudah emelkan kpd Dr.
Dr. tahu siapa saya :))

Ingat sajak Kaki Langit dan Relativiti?

Saya masih simpan Di.Ar.Ti pemberian Dr.